SAB Driebanden Toernooi 2017

door | 8 feb 2018 | Sponsorcommissie, Verenigingsnieuws

Op donderdag 27 januari hebben we het SAB Driebandentoernooi van 2017 afgesloten. We zijn dit toernooi op 17 januari 217 begonnen met maar liefst 24 biljarters. De spelers werden verdeeld in 2 poules en het was de bedoeling dat we in elke poule tweemaal tegen elkaar zouden uitkomen. Dat is niet helemaal gelukt omdat er gaande competitie steeds meer afvallers kwamen, uiteindelijk hebben 17 van de oorspronkelijke 24 biljarters het volledig programma afgewerkt. Het aantal te behalen caramboles varieerde sterk , van 5 tot 13. Daar werd nog eens over gemopperd, maar de regels voor de te behalen caramboles zijn opgesteld in een reglement, waar eenieder akkoord is mee gegaan.

Naast de vaste namen waren er onder de deelnemers van het afgelopen jaar, 6 nieuwkomers t.o.v. 2016. Twee van deze biljarters drongen door tot de Finale. De beste 4 biljarters van elke poule gingen door naar de kwartfinales, deze zijn gespeeld op donderdag 7 en 14 december 2017. Het resultaat was dat Frans Bos, Fred Koevoets, Nicky Pieterse en Wil van Helden doorgingen naar de halve finales. Hierin kwamen Frans Bos en Nick Pieterse tegen elkaar uit, beide moesten 14 caramboles behalen in maximaal 40 beurten. De andere halve finale ging tussen Fred Koevoets en Wil van Helden, deze biljarters moesten 16 caramboles behalen in maximaal 40 beurten. De winnaars van de Halve Finale waren, Nick Pieterse en Fred Koevoets, beide wonnen overtuigend hun wedstrijden. Fred speelde in zijn partij tegen Wil van Helden een ijzersterke partij, hij kwam uit op een gemiddelde van bijna 0,5. Nick kwam uit op een gemiddelde van 0,35 en had in zijn partij tegen Frans Bos al de 40 beurten nodig om de 14 caramboles te maken.

De Finale tussen Nick en Fred werd een spannende partij, Nick moest 14 caramboles en Fred 16. Na 25 beurten hadden de spelers beide 10 caramboles, daarna werd het toch een ietwat zenuwachtige partij, die Nick uiteindelijk won in 40 beurten, Nick kwam 1 carambole te kort en Fred 3 caramboles. Zodoende kregen we een winnaar die pas voor de 1ste keer met het SAB Driebandentoernooi meedeed. Gedurende deze finaledag werd de inschrijving voor het Driebandentoernooi 2018 geopend en hadden we op het eind van deze avond al 22 inschrijvers.

Het Driebandentoernooi 2018 start op donderdag 1 februari 2018.

De organisatie bedankt alle deelnemers van het afgelopen jaar en hoopt er in 2018 met de inzet van de biljarters weer een mooi toernooi van te maken.

Namens de organisatie,

Henk Oomen