Het gaat goed met onze vereniging!

door | 10 okt 2017 | Bestuursmededelingen, Verenigingsnieuws

(maar toch staat de voortgang onder druk)

Zeker gaat het goed met onze club, kampioenschap en promotie van het eerste, de Fair-Play Cup en alle mooie dingen die we hebben meegemaakt op de velden. Het aantrekken van Meindert Dijkstra en Ton van Eenennaam gevestigde namen bij voetballend Breda. Een zeer actieve commissie die met behulp van onze trouwe sponsors, het gelukt is om zelfs twee keer NAC bij SAB te laten voetballen op “volgens Stijn Vreven” de beste grasmat van gans Breda.

Maar toch….

Alhoewel er financieel gezien geen rampspoed is. Door geen overbodige investeringen te doen en op kosten te besparen, houden we het hoofd boven water, maar ook niet meer dan dat.
Maar de externe kosten stijgen aan alle kanten, vooral de gemeente Breda is met een forse huurverhoging gekomen en voert naar alle waarschijnlijk nog een bezuinigingsoperatie door, waarbij steeds meer zelfwerkzaamheid van de club verlangt wordt.

Daar wringt de schoen, want wie gaat dat doen, er is nu al een behoorlijke druk op het aantal vrijwilligers. (te weinig mensen moeten te veel doen) De oplopende kosten gaan de kleinere verenigingen opbreken, omdat die kosten gedragen moeten worden door te weinig leden. Cruciaal is dus dat er leden bij gaan komen.

De senioren zijn redelijk stabiel met 5 elftallen, misschien dat er een dameselftal bij komt, maar verdere groei zit er daar volgens mij op korte termijn niet in. Dus de groei zal vooral bij de jeugd gerealiseerd moeten worden. Wat dat betreft is Breda wat ongelukkig verdeeld door de enorme aantrekkingskracht van Jeka en Baronie. Als er 5 vriendjes uit de klas daar voetballen, dan wil mijn zoontje daar ook naar toe, is een veel gehoord argument. De gemeente Breda heeft daar zeker een rol in gespeeld door deze verenigingen steeds weer te faciliteren met aanpassingen en uitbreidingen op hun complex, maar ook bij deze clubs gaan nu stemmen op dat een betere verdeling van voetballers bij verschillende clubs veel aantrekkelijker zou zijn voor het voetbal in Breda.

Gelukkig is onze jeugdafdeling heel actief..

Bij de kabouters zien we elke week weer wat nieuwe gezichten die met veel plezier bij Maurice en Dre aan het voetbal (spelen) zijn. Ga zeker eens kijken als je jonge kinderen hebt, ze mogen altijd vrijblijvend mee doen. Ook is SAB gestart met voetballertjes onder de 8 jaar, zij voetballen volgens het nieuwe concept van de KNVB 6 tegen 6. (de bedoeling dat ze meer aan de bal komen) ook daar komen steeds meer spelertjes op af en met nog een paar aanmeldingen erbij kunnen we misschien met een tweede team gaan meedoen. Ook hebben we weer een nieuwe jeugd coördinator Patrick Vermeulen, hij is aanspreekpunt voor de jeugd en de ouders en is ook niet te lui om te fluiten desnoods 2 wedstrijden achter elkaar en dan voetbalt hij s’middags ook nog zijn eigen wedstrijd. Samen met Corné van Loon heeft Patrick ook iedereen wegwijs gemaakt met het nieuwe digitale wedstrijd formulier en hebben zij er voor gezorgd dat een aantal spelers hun spelregelbewijs hebben gehaald.

SAB is nu ook ingeschreven bij Breda-actief, zodat alle basisschool leerlingen een boekje hebben gekregen, met daarin ook informatie over SAB, zij kunnen zich aanmelden bij www.sportintrobreda.nl . Hier zijn inmiddels al 9 nieuwe aanmeldingen binnen gekomen.

Verder richt SAB zich steeds meer op de wijk Boeimeer, Nico Lammerse (jeugdvoorzitter) heeft samen met Corné van Loon op het Pannaveld (gratis beschikbaar gesteld door NAC) bij Boeimeer Bloeit gestaan. De jeugd kon daar voetballen onder leiding van spelers van de selectie van SAB. Een geweldige promotie, die waarschijnlijk toch wat aanmeldingen gaat opleveren. Zo leven er nog veel meer ideeën om SAB op de kaart te zetten.

Maar toch….

Meer leden betekent ook meer vrijwilligers nodig, om te fluiten, om te trainen, om te begeleiden, we zoeken ook al maanden naar iemand die de materialen wil verzorgen op zaterdag. Meld je gerust aan op, je wordt met open armen ontvangen, we hebben echt meer mensen nodig. Nogmaals wil ik benadrukken dat SAB een vereniging is en geen bedrijf, met contributie betalen ben je er niet van af. Je kunt er niet van uit gaan dat alles geregeld wordt door vrijwilligers die daar geen enkele vergoeding voor krijgen. En die dan toch soms nog kritiek krijgen als er eens iets niet goed geregeld is.

Daar doe je onze vrijwilligers zwaar tekort mee!