De Weerd ziet muziek in ‘lekker direct’ SAB

door | 17 sep 2018 | SAB Zondag 1, Senioren

Marc de Weerd geniet volop in zijn eerste weken als coach bij SAB. Hij begint vol energie aan dit nieuwe hoofdstuk in zijn carrière, na twee moeilijke jaren.

Tim van Boxtel 17-09-18

De bekendste fan van de Sint Anna Boys is natuurlijk Tijs Verwest, alias dj Tiësto. Het is echter iemand anders die dit seizoen de beat bepaalt bij SAB: Marc de Weerd. De ervaren coach begint aan zijn zesde klus. ,,Ik nam op woensdag het besluit om te stoppen bij Internos, één dag later hing SAB aan de telefoon en vrijdag was het al rond. Het gevoel was heel goed”, zegt De Weerd. ,,De mentaliteit van de stad bevalt me wel. Als ik ergens slecht tegen kan, is het om via-via iets over mezelf te horen. Hier zijn de lijntjes kort en de mensen lekker direct.”

Hij ziet ook muziek in het team. ,,Een voetballend team, dat voor elkaar vecht.” Die instelling staat de coach uit Bergen op Zoom aan. Voorbeeldje: ,,Als ik ergens anders vroeg om doeltjes te halen, liepen er met geluk vier jongens heen. Hier sjouwen twintig man mee.”

Politieagent

De Weerd weet waar hij over praat. Hij voelde zich vorig seizoen soms meer politieagent dan trainer. Bij Internos denken veel mensen aan de gloriejaren van de club, maar De Weerd leerde een hele andere kant kennen. ,,Het begon al met bepalende spelers die opeens vertrokken, daar wist ik niks van. Ik hield nog hoop en zag best wat aardige spelers in de jeugd lopen, maar tot mijn grote verbazing bleken die geen zin te hebben in het eerste. Ze zeiden: ‘Nee, we gaan toch weg.’ Ze waren het zat om heen en weer gesleept te worden, de club bestond uit eilandjes.”

Toen Internos aankondigde naar de zaterdag vierde klasse te verhuizen, wist De Weerd genoeg. ,,Wellicht goed voor de club, maar niks voor mij. Ik ben weleens gaan kijken in die competitie, maar daar word ik niet gelukkig van.”

Zijn periode bij Victoria’03 kende ook een vervelend einde, toen het bestuur anderhalf jaar terug plots van hem af wilde. ,,Ik weet nog steeds niet waarom.” De spelers schaarden zich pontificaal achter de coach, die toch weg moest. Wrokgevoelens? Nee. ,,Je krijgt een hele dikke huid van dit vak.” Hij kijkt liever vooruit. SAB promoveerde in twee seizoenen tijd naar de derde klasse, maar het vat is nog niet leeg. ,,We hebben zo veel kwaliteit, moeten in de middenmoot eindigen. Het zal even wennen zijn in de derde klasse, maar degradatie is geen optie.”